Veilig internetten

 

Veilig Op Het Internet: Wees Voorzichtig Met Persoonlijke Informatie!

Het internet, een wereldwijd “netwerk van netwerken” wordt door niemand “geregeerd”. Er bestaan geen limieten of controles op het soort informatie dat wordt verstrekt door en toegankelijk is voor internetgebruikers. De meeste mensen die online diensten gebruiken hebben enkel positieve ervaringen. Maar, zoals bij elke gebeurtenis – reizen, koken, of naar school gaan – zijn er altijd enige risico’s. De online wereld bestaat, net zoals de rest van de maatschappij, uit verschillende type mensen. De meesten zijn allemaal netjes en respectvol, maar sommigen ook onbeleefd, grof, onaangenaam, beledigend of zelfs gemeen en uitbuiterig.

Natuurlijk blijven vaak zaken, zoals bij veel misdaden tegen kinderen, ongemeld, zeker als het kind is betrokken bij een gebeurtenis waarover het kind niks wil vertellen tegen een ouder of leraar. Het feit dat er online misdaden worden gepleegd, is geen reden om deze diensten niet meer te gebruiken. Kinderen vertellen om te stoppen met het gebruik maken van deze diensten zou hetzelfde zijn als gewoon maar niet naar school gaan, omdat er wel eens kinderen gepest worden op het schoolplein. Een beter idee zou zijn deze kinderen te leren hoe ze beter wegwijs kunnen worden en om zichzelf te leren beschermen in welke gevaarlijke situatie dan ook.

 

Hoe Ouders En Leraren Het Risico Kunnen Beperken

De beste manier om te verzekeren dat kinderen een positieve online ervaringen hebben is om op de hoogte te blijven van wat ze aan het doen zijn. Een manier om dat te doen is om samen met je kinderen online bezig te zijn. Laat ze zien wat ze aan het doen zijn, en vraag hen om ze jou uit te leggen hoe je de diensten moet gebruiken.

 

Richtlijnen Voor Ouders En Leraren

Als ze de verantwoordelijkheid nemen voor het online computergebruik van de kinderen, kunnen ouders en leraren het mogelijke risico van online zijn wezenlijk verlagen. Zorg ervoor dat:

  • Er nooit identiteitgegevens – huisadres, schoolnaam of telefoonnummer – worden verstrekt in een openlijk bericht zoals chat en wees er zeker van dat je met iemand te maken hebt die zowel jij als de kinderen vertrouwt, voordat je gegevens via email verstuurd. Denk goed na voordat je persoonlijke informatie verschaft zoals leeftijd, burgelijke stand of financiele informatie. Overweeg een pseudoniem, of verwijder de naam van het kind als de dienst dit toelaat.
  • Je de dienst die het kind gebruikt leert kennen. Als je niet weet hoe je moet inloggen, laat het kind het dan voordoen. Zoek uit wat voor informatie de dienst biedt en of er een mogelijkheid voor ouders of leraren bestaat om onaangename informatie te kunnen blokkeren.
    Een kind nooit een persoonlijke ontmoeting regelt met een andere computergebruiker zonder de ouderlijke toestemming. Als er een ontmoeting wordt geregeld, wees er dan zeker van dat dit de eerste keer in een openlijke omgeving is, en vergezel het kind.
  • Er nooit wordt gereageerd op berichten of prikborden met dubbelzinnig, obsceen, bedreigend of beledigend materiaal. Reageer niet op berichten die je onaangenaam laten voelen. Moedig de kinderen aan het jou te vertellen als ze een dergelijk bericht tegenkomen. Als jij of het kind een bericht ontvangt, dat beledigend, van seksuele aard, of bedreigend is, stuur dan een kopie van het bericht door naar je service provider en vraag hen om bijstand.
    Als je op de hoogte komt van het handelen in, het gebruiken of het bekijken van kinderpornografie terwijl je online bent, je dit meteen meldt aan het Nationaal Centrum voor Vermiste en Uitgebuite Kinderen (National Center for Missing and Exploited Children) door te bellen naar 001-800-843-5678 (in de Verenigde Staten). Breng ook de online dienst op de hoogte.
    Je onthoudt dat mensen die online zijn, niet altijd de persoon zijn als wie ze zich voordoen. Omdat je de persoon niet kunt zien of horen, is het gemakkelijk voor iemand anders om zich anders te doen voorkomen. Dus als iemand zich voorstelt als een 12 jarig meisje, kan het best zijn dat er in werkelijkheid een man van 40 jaar achter de computer zit.
  • Je onthoudt dat alles wat je online leest, misschien niet waar is. Elke aanbieding die “te goed om waar te zijn” is, hoeft dat niet te zijn. Wees voorzichtig met elke aanbieding die tot gevolg heeft een ontmoeting af te spreken of een visite bij jou thuis.

 

Maak verstandige en redelijke regels voor het gebruik van de computer die door de kinderen wordt gebruikt. (Zie “Regels voor online veiligheid voor kinderen” als voorbeeld). Bespreek de regels en plaats ze bij de computer als een geheugensteuntje. Controleer de regels als je samen met de kinderen achter de computer zit. Als er een kind of tiener extreem vaak van online diensten of prikborden gebruik maakt, vooral laat in de avond, kan het betekenen dat er een mogelijk probleem is. Vergeet niet dat computers en online diensten niet gebruikt moeten worden als een soort electronische babysitters!

 

Wat Zijn De Risico’s?

Het grootste risico is dat een kind wordt blootgesteld aan ontoepasselijk materiaal van seksuele of gewelddadige aard.
Een ander risico is dat, als een kind online is, een kind informatie kan verschaffen, of een ontmoeting regelt, die het kind zijn of haar veiligheid of die van andere familieleden in gevaar kan brengen. In enkele gevallen hebben pedofielen online diensten of prikborden gebruikt om het vertrouwen van een kind te winnen en dan een persoonlijke ontmoeting te regelen.
Een derde risico is dat kinderen een email of prikbord tegen kunnen komen die teisterende, vragende of agressieve berichten kan bevatten.

 

Regels Voor Online Veiligheid Voor Kinderen
  • Ik mag geen persoonlijke informatie zoals mijn adres, telefoonnummer, het adres of telefoonnummer van mijn ouders werk doorgeven. Ook de naam en adres van mijn school mag ik niet zonder toestemming van mijn ouders of leraar doorgeven.
  • Ik moet het mijn leraar en of ouders meteen vertellen als ik informatie tegenkom waardoor ik mij niet prettig voel.
  • Ik mag nooit iets afspreken met iemand die ik online heb ontmoet, zonder dat ik het heb overlegd met mijn leraar of ouders. Als mijn leraar of ouders het toestaan, zal ik er voor zorgen dat het in een open omgeving is en ik zal mijn moeder of vader meenemen.
  • Ik zal nooit aan iemand mijn foto sturen zonder dat ik het heb overlegd met mijn leraar of ouders.
  • Ik mag niet reageren op welke berichten dan ook die gemeen zijn, of mij ongemakkelijk laten voelen. Het is niet mijn schuld dat ik zo’n bericht krijg, maar ik moet het wel meteen vertellen aan mijn leraar of ouders zodat zij het de online diensten kunnen vertellen.
  • Ik zal overleggen met mijn leraar en ouders zodat we regels kunnen afspreken over het online gaan. We zullen dan beslissen wanneer en hoelang ik online mag gaan, en op welke sites ik mag komen. Ik zal geen andere sites bezoeken, of deze regels verbreken zonder hun toestemming.

 

Betreffende Gebruik Van Foto’s, Tekeningen En Ander Materiaal

Onze school publiceert regelmatig foto’s, tekeningen, werkstukken en andere zaken. Afspraak hierbij is dat we de privacy van leerlingen zoveel mogelijk beschermen.
Afspraak is dat ouders akkoord gaan met het publiceren van foto’s, tekeningen, etc. Ouders, die hier niet mee akkoord gaan, geven dit aan het begin van ieder schooljaar schriftelijk door aan de groepsleerkracht. Dit moet voor eind augustus van het nieuwe schooljaar gebeuren.